Denken versus lichamelijk ervaren

Denken versus lichamelijk ervaren

Tao is het in balans brengen van het Yin en Yang. Er zijn diverse raakvlakken waar dit op van toepassing is. Een van de krachtigste is het denken versus het lichaam en de wereld. Alles wat we doen (ons handelen) kan uitgaan van onze denkbeelden (yang) en/of uitgaan van ons lichaam en dat wat echt is in de tastbare wereld (yin).

Gezonde overtuigingen

 en gezonde denkbeelden

impliceren dat je zelf oké bent

en de wereld oké is.

Onze denkbeelden en overtuigingen bepalen veel voor ons. Niet alleen bevatten wij hierdoor de wereld, ook kleurt het onze belevingen door ze in een bepaald ‘daglicht’ te stellen en bepaalt het ons handelen. Vrijwel iedereen heeft zogeheten ‘beperkende overtuigingen’, die maken dat je sommige dingen niet durft of denkt niet te kunnen met als gevolg dat je ze niet doet of leert. Naast overtuigingen en denkbeelden over onszelf hebben we ook overtuigingen en denkbeelden over andere mensen en de wereld. Gezonde overtuigingen en denkbeelden impliceren dat je zelf oké bent en de wereld oké is. Ongezond is het als de wereld wel oké is en jij niet, of jij wel en de wereld niet, of beide niet. Omdat er immens veel overtuigingen en denkbeelden in ons zitten, zijn er altijd wel een paar die beperkend zijn naar onszelf, anderen of de wereld. In die zin zit iedereen in zijn eigen gevangenis.

Als je een vrij en volledig mens wilt worden is het dus zaak om fijne en stimulerende overtuigingen over jezelf, anderen en de wereld te hebben. In de jaren `80 kwamen veel technieken op om je denkbeelden en overtuigingen te transformeren. Dat is echter een lastig klusje om via de mind en het verstand (yang) te doen, omdat deze vaak voorbij gaan aan gevoelens en ons fysieke lichaam (yin). Tegenwoordig wordt in therapie meer en meer het lichaam betrokken door niet alleen te praten, maar bijvoorbeeld emoties uit te werken, te integreren en lichaamswerk te doen. Na de ‘ontdekking’ van de limbische hersenen, ook wel ‘The Second Brain’ (Gershon, Michael, D., 1998) genoemd, was daar ook een wetenschappelijke basis voor. Een mooi voorbeeld ook dat je voor het in balans brengen van je yang (denkbeelden/overtuigingen) je yin (lichaam) nodig hebt.

Yang heeft Yin nodig

Het yang heeft het yin nodig om in balans te komen. Niet alleen is het zaak om je ideeën en overtuigingen over de wereld te toetsen, maar ze ook zo te transformeren dat ze je bestaan in de wereld op een fijne manier ondersteunen. Makkelijker gezegd dan gedaan omdat onze overtuigingen vaak heel diep zitten en onze ervaringen automatisch invullen. En we vervolgens op grond van wat we doen ook dingen tegenkomen die de beperkende overtuigingen in onszelf bevestigen. Met deze zogeheten zelfvervullende voorspelling (Merton, Robert ,K., 1968), worstelen we vaak ons leven lang binnen onze eigen thematiek en beperkende kernovertuigingen.

Denken helpt niet

Het logische verstand is in principe geen hulp omdat er niet logisch over beperkende overtuigingen nagedacht wordt. Bekende filosofen als Aristoteles en Kant hadden het al over cirkelredeneringen, waar zaken niet getoetst worden maar als waar aangenomen en zo als ‘bewijs’ gelden voor de oorspronkelijke redenatie. René Descartes (1641) redeneerde zichzelf naar een bewijs en waarachtigheid van God, puur vanuit het denken en redeneren, en zo zijn we allemaal wel goed om bepaalde zaken voor onszelf recht te ‘redeneren’, daar hoeven we geen filosoof voor te zijn.

Meestal reageren we vanuit diepe angsten

en onbewust van onze overtuigingen,

die op geen enkele manier getoetst worden.

Het yang is losgeslagen uit het yin

Als we het over beperkende overtuigingen hebben, kun je stellen dat het yang (denken) losgeslagen is van de realiteit in de stof (yin). De bewegingen van het yang zijn daardoor ook niet behulpzaam bij het transformeren van het yin. Je kunt je onderwerpen aan een yang buiten jezelf (van bijvoorbeeld een therapeut of nieuw gedachtegoed). Dit yang buiten onszelf kan onze eigen overtuigingen weerleggen (waarbij je kunt stellen dat het yin ook het yang nodig heeft). Maar er zal ook een beweging in het yin, een werkelijke transformatie in de stof moeten plaatsvinden, voordat je beperkende overtuigingen kunt loslaten. Met andere woorden het yang heeft het yin nodig.

Beperking overtuigingen zitten vast in je lichaam met ladingen

Op fysiek niveau (yin) zitten overtuigingen en bijbehorende emoties ‘vast’ in ons lichaam met ladingen. Ladingen die onze buikhersenen (Second Brain) aanmaken als er een situatie van onveiligheid of levensbedreiging plaatsvindt. Dat kun je fysiek voelen als je bijvoorbeeld een ‘buikgevoel’ hebt als je iets engs moet doen (examen of spreekbeurt), als je verliefd bent of als je bijna of echt valt (ook als de auto door een dal gaat). Elke keer als iets ons laat herinneren aan de oorspronkelijke onveilige situatie, actualiseren de ladingen en krijgen we emoties. De emoties zorgen er dan voor dat je uit de buurt blijft van bepaalde situaties die je (on)bewust als onveilig ziet. Ons zelfbewustzijn, dat continu het idee en gevoel heeft dat alles wat we doen logisch is en een reden heeft, verklaart dan dat we dit gedrag vertonen omdat we daarvoor kiezen of dit willen (cognitieve dissonantie; Festinger, Leon, 1957). Maar vaak zijn we ons ook bewust dat onze angsten in feite irrationeel zijn, zeker als we ze voor onszelf proberen weg te redeneren. Door bijvoorbeeld tegen jezelf te zeggen dat je niet bang bent, verandert er niets aan de angst. Dan is er vaak wel een wens om een beperking los te laten, maar geen vaardigheid. In elk geval niet zolang we op het denkniveau blijven.

Het Nulpunt 

is het punt van waaruit we

helemaal en volledig ‘zijn’ .

In het hier en nu.

Zonder oordelen, denken en redeneren.

Er moet iets in je lichaam gebeuren om ladingen los te laten

De ladingen en bijbehorende overtuigingen kunnen pas oplossen als er ook iets in het lichaam gebeurt, zoals bijvoorbeeld bij Emotieve Therapie (Duchateau, Ronald, 2001) of bij Transformatieve Fusietechnieken (Chia, Mantak, 1990), waarin er daadwerkelijk een lichaamsgevoel is en de ladingen terug oplossen in de buikhersenen. Waar spanningen, ladingen, emoties en gevoelens via het lichaam uitgewerkt worden. Een krachtige manier om je lichaam en dus jezelf te transformeren is helemaal aanwezig zijn in je ‘nulpunt’ (Bloemen, Denise, 2014). Het punt van waaruit we helemaal en volledig ‘zijn’ in het hier en nu. Zonder oordelen, denken en redeneren. Het geeft ons een anker in het lichaam en in de werkelijke stof om zo onze kern en eigenwaarde te houden in alles wat er gebeurt. Bijvoorbeeld in de storm van het yang. Je kunt het vergelijken met het ‘oog van de storm’ in een wereld waarin het alle kanten uit waait.

Dit wordt nog belangrijker als we het gaan hebben over groepen. Lees daarover meer in het volgende artikel.

Taotraining en balans vinden in je leven

In de Tao training zijn we continu bezig om ons te verbinden met ons lichaam. Dit maakt dat je gaat voelen wat je lichaam nodig heeft, en dat het hoofd en het denken kalmeert. Je lichaam wordt weer zacht en de stress stopt. De basis van de Tao training is je buikcentrum. Onze Dantien, onze Second Brain, die ons aarde leven stuurt via gevoelens, wordt toegankelijk als we ons ermee verbinden. Dat gebeurt niet vanuit het denken maar via lichaamsbewustzijn. In de Healing Tao basistraining en Verdiepingstraining gaan we dieper in ons hele lichaam en met name in de buik.

Je leert technieken zoals:

  • het werken met de bamboo hitters om de huid te detoxen en je lichaamsgevoel te activeren.
  • diverse Qigongs om je lichaam soepel te maken: de spieren te ontspannen, de pezen gezond te maken en de gewrichten te openen
  • de Zes Helende Klanken en Innerlijke Glimlach om echt contact te maken met je organen en er een fijn gevoel in te hebben.
  • IJzeren Hemd Qigong om steviger te worden en tegelijk te ontspannen.
  • Jezelf centeren in je buik, van waaruit je in je leven bewust kunt zijn en bewuste keuzen kunt maken.
  • Kennis maken met je nul-punt en dit verdiepen (gaan we veelvuldig in de verdiepingstraining doen).

In de fusietraining gaan we echt onze patronen uitwerken en krijg je technieken aangereikt waarmee je meer jezelf kunt worden in het hier en nu.

Het doen van Tao is een continu proces. Dus niet een éénmalige gebeurtenis waarin iemand anders iets voor je oplost. Dat is een foutief beeld dat we uit de tijd van onze opvoeding hebben overgehouden. Waarin pappa en of mamma onze meeste problemen oplosten. En later deed de huisarts dat of de psycholoog. In de Tao training leer je technieken om zelf gezond en vrij te worden.

Verder lezen: overtuigingen in groepen.

 

Geschreven door René Paul Hageman 20/4/2018

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink. Reacties en trackbacks zijn beide momenteel gesloten.